KJØP OMEGA 3 FRA FRIIDA SHOPPEN

Å sette grenser er kjærlighet

Tekst: Vilja Reiser Grensesetting er noe man forholder seg til gjennom hele livet. Som barn forholder du deg til dine foreldres grenser, som forelder til dine barn. Grensesetting gjelder også i relasjon til din partner, dine venner, kolleger og andre mennesker du møter. Å sette grenser mellom fritid og jobb handler om å finne en […]

Å sette grenser er kjærlighet

Tekst: Vilja Reiser

Grensesetting er noe man forholder seg til gjennom hele livet. Som barn forholder du deg til dine foreldres grenser, som forelder til dine barn. Grensesetting gjelder også i relasjon til din partner, dine venner, kolleger og andre mennesker du møter. Å sette grenser mellom fritid og jobb handler om å finne en balanse i tilværelsen.

Mange synes grensesetting er utfordrende, men hvis du kjenner dine egne emosjonelle reaksjoner og vier følelsene dine oppmerksomhet, er det lettere være tydelig på grensene dine.

–Dersom du unngår å sette grenser, vet du ikke hva som er dine eller andres, ergo vet du ikke hvem du er og i tillegg risikerer du å miste deg selv og selve livskraften din. Det sier traumeterapeut Anneli Mjøen.

–  I traumeterapi snakker vi om innagerende atferd. Det betyr å vende følelser og opplevelser innover mot en selv. Det motsatte er utagering som er en tendens til å leve ut indre konflikter. Forsøker du å undertrykke følelsene dine, kan det ende med at du blir konfliktsky, sier hun.

–Vi lever med krav på alle kanter. Samfunnskrav, kjærestekrav, vennekrav, eller kollegaer som krever din oppmerksomhet. Alle må jobbe med seg selv og sette sunne grenser i sitt eget liv.

Sunne grenser

– En sunn grense betyr å øve på å si fra med styrke, uten å være sint. Jeg kaller det sunn protest, sier Anneli.

Hun forteller at å jobbe med grensesetting er en livslang prosess.

­Et tips er å kjenne på magefølelsen. Hva vil du? Hva sier kroppen din?

Noen mennesker er såpass traumatisert at de ikke makter å ta innover seg kroppens signaler, mens mange av oss faktisk lytter aktivt til det kroppen forteller. Står du i et dilemma, er det lov til å tenke seg om og sove på det før du responderer.

For mange er det likevel vanskelig å sette en grense for andre.

–Et godt råd er å være ærlig med seg selv og dine ønsker. Etterstreb god dialog, det åpner opp for forståelse og gir respekt, sier Anneli.

Men, det fine er at det kan læres. Positiv selvhevdelse og sunn grensesetting gjør at du tar bedre vare på deg selv og relasjonene dine.

Se for deg at dere er to venninner i et reisefølge, den ene vil på utflukt, den andre ikke.

–Bli med da, sier venninnen din.

–Jeg er ikke opplagt i dag, svarer du.

–Men bli med likevel da, det blir kjempegøy. Tenk hva du går glipp av.

Du føler sinnet koke i hodet. Til slutt klarer du ikke å holde deg og skriker ut:

–Skjønner du ikke at jeg er sliten!

Venninnen din ser måpende på deg, du kjenner rødmen brenne i kinnene dine. Det blir venninnen din som sier noe først.

-Sorry, mente det ikke. Vil bare at du og jeg skal få mest mulig ut av denne turen.

Grensesetting er å bevisstgjøre egne behov

Alle kjenner seg igjen i situasjonen hvor vi ikke er tydelige nok på grensene våre.  Grensetting er en måte å ta styring over sitt eget liv på. Grensesetting er å ta ansvar for sitt eget liv og valgene du tar slik at du blir tilfreds og opplever balanse i forhold til den andre.

Å sette grenser handler mye om å holde seg rolig. Vær positiv og tenk på hvordan du fremstår. Ikke kommenter den andres atferd selv om den stresser deg. Prøv å unngå at situasjonen låser seg. Forsøk å unngå sinne, selv om det du har mest lyst til er å hyle. Tenk deg om, ta en pustepause. Prøv å tenk klart.

Kanskje du ikke likte utflukten dere skulle på? Si at den ikke passer for deg, fortell at du ønsker å disponere denne feriedagen annerledes. Når du er ærlig, er du tydelig og viser den andre hva du står for. Du er trygg og forutsigbar.

Ved bevisst grensesetting lærer du andre hvordan de skal forholde seg til deg. Hvor direkte eller skarpt du uttrykker deg, er opp til deg. Prøv å unngå at du får dårlig samvittighet. Ta heller en samtale med deg selv og evaluer situasjonen i etterkant slik at du kan finjustere atferden din til en annen gang.

Når du kjenner dine egne følelsesmønstre, er det lettere å stå opp for seg selv og uttrykke egne behov.

Kilder:

artikler du kanskje vil like