Slik påvirker stress tannhelsen din 

En hektisk livsstil i korte perioder er for mange uunngåelig og i de fleste tilfeller ufarlig. Det er når stresset har fått lov til å sitte i kroppen over en betydelig lang periode at vi kan begynne å se de fysiske symptomene – og disse kan også vise seg i munnen.   Her er fem måter […]

En hektisk livsstil i korte perioder er for mange uunngåelig og i de fleste tilfeller ufarlig. Det er når stresset har fått lov til å sitte i kroppen over en betydelig lang periode at vi kan begynne å se de fysiske symptomene – og disse kan også vise seg i munnen.  

Her er fem måter stress kan påvirke tannhelsen din: 

1. Tannkjøttbetennelse og sår i munnen 

Når vi opplever stress, kan det utløses en kompleks reaksjon i kroppen der stresshormoner som kortisol og adrenalin frigjøres. Disse hormonene har en innvirkning på immunsystemet, og ved langvarig eller kronisk stress kan dette påvirke immunresponsen og kroppens evne til å bekjempe infeksjoner, også i munnen. 

Dersom immunsystemet svekkes, kan det føre til økt betennelse i kroppen, deriblant i tannkjøttet. Tannkjøttbetennelse oppstår vanligvis som en konsekvens av immunsystemets respons på opphopning av bakterier i tannplakk. Symptomer på tannkjøttbetennelse kan være rødhet, hevelse, blødning og ømhet. 

– Stress kan også føre til utvikling av sår i munnen, kjent som aftøse sår. Disse sårene kan være smertefulle og kan påvirke evnen til å spise og snakke komfortabelt, sier tannlege hos Oris Dental, Mona Eide-Gast.  

Hva skjer dersom du får tannkjøttbetennelse? 

– Hvis pasienten lider av tannkjøttsykdommer som gingivitt eller periodontitt, kan tannlegen anbefale og utføre behandlinger som tannrens over og under tannkjøttet og eventuelt tannkjøttkirurgi for å fjerne betennelse og gjenopprette tannkjøttets helse, forklarer hun. 

Du kan forebygge sykdom ved å være nøye med munnhygiene samt å gå til regelmessige tannkontroller.  

Les mer: Tannkjøtt, sykdom og betennelse Q&A 

2. Munntørrhet

Å være tørr i munnen av og til er helt normalt, og kan skyldes snorking, medisiner eller for lite væskeinntak. Men tørrheten kan også oppstå ved nervøsitet, depresjon eller angst, noe et høyt stressnivå kan føre med seg. Symptomer på munntørrhet kan blant annet være tørr og rød tunge, dårlig ånde, behov for å drikke vann om natten, og tørr og klebrig følelse i munnen. Munntørrhet over en lengre periode kan føre til hull i tennene og bør derfor behandles så tidlig som mulig.  

– Stress kan påvirke spyttproduksjonen vår, og redusert spytt kan føre til munntørrhet. Dette kan føre til ubehag, problemer med å tygge og svelge mat, samt økt risiko for karies, tannråte og andre tannproblemer, forklarer Eide-Gast. 

Dette kan du gjøre dersom du opplever munntørrhet ved stress:  

– Sørg for god munnhygiene 

– Drikk rikelig med vann 

– Tygg sukkerfri tyggegummi 

Hjelper ikke dette, kan du i samråd med tannlege finne riktig behandling for deg.  

Les mer: Tørr i munnen? 

Tannlege Mona Eide-Gast

3. Tanngnissing, tannslitasje og anspent kjevemuskulatur 

Mange av oss gnisser tenner når vi er anspente. Dette gjør vi gjerne ubevisst, og det er ikke uvanlig å gnisse tenner når man sover. Mange vet ikke engang at de gjør det, før de sitter forteller tannlegen om vanlige symptomer på gnissing som øm kjeve, hodepine og stiv nakke.  

– Tanngnissing fører ofte til tannslitasje, som igjen kan føre til at tennene blir mer følsomme og kan forårsake smerter eller ubehag, sier Eide-Gast. 

Hvilke tiltak finnes det mot tannslitasje?

– Hvis pasienten lider av tannslitasje på grunn av stressrelatert tannklemming eller gnissing, også kalt bruxisme, kan vi anbefale bruk av og fremstille en bittskinne for å beskytte tannemaljen og redusere slitasje, forklarer hun.  

I noen tilfeller kan også pulpa (bløtvevet med blodkar og nerver) i tannen dø som følge av gnissingen. Skjer dette vil det være behov for rotfylling.

Les mer: Hvorfor rotfylling? 

I likhet med tanngnissing er det også vanlig å spenne kjeven når vi er anspente. Å spenne kjeven behøver ikke være ensbetydende med tanngnissing, men det kan gi mange av de samme symptomene.  

Mange opplever at en anspent kjevemuskulatur kan gi en øm kjeve og smerter som går over i nakke og rygg. Anspentheten kan også vise seg i form av hodepine og i noen tilfeller som migrene. En anspent kjeve gir ofte større smerter enn tanngnissing, mens tanngnissing kan utgjøre en større skade på tennene.  

Sliter du med anspent kjevemuskulatur kan tannlegen gi deg avspenningsøvelser for kjeven og en bittskinne.

4. Uheldige matvalg og tannhygiene

Er du stadig på farten og ikke har tid til å sette deg ned med måltider som metter, vil du sannsynligvis også alltid være litt sulten. Kroppen vil kreve rask energi, og som en konsekvens tyr vi ofte til enkle valg som gjerne har et høyt innhold av sukker og/eller syre. Små, hyppige måltider og snacks utsetter tennene våre for syreangrep og sukker, noe som øker risikoen for karies og hull i tennene.

– Unngå småspising ved å prioritere tid til gode og mettende måltider, og avslutt gjerne måltidet med litt vann, anbefaler Gast-Eide. 

5. Bevar gode rutiner

Noe av det som ofte faller bort når vi begynner å stresse, er de gode rutinene. Dette kan for noen bety at god og viktig tannhygiene ikke blir ivaretatt. Kanskje pusser du ikke tennene så ofte som du burde, kanskje dropper du tanntråden, eller kanskje du ikke tar deg tid til den årlige rutinekontrollen hos tannlegen. 

– Regelmessig rutinekontroll er viktig for å avdekke mulige problemer og sykdommer, identifisere eventuell manglende renhold, og for å få tatt en skikkelig tannrens ved å fjerne plakk og tannstein som kan føre til tannråte og tannkjøttsykdommer. En god tannrens og råd om riktig og individuelt tilpasset munnhygiene for å opprettholde god munnhelse kan redde deg fra både ubehag, unødvendige bekymringer og større behandlingskostnader. Ta deg tid til en rutinekontroll, anbefaler Eide-Gast. 

Les mer: Tannrens – den enkle veien til et sunt smil 

Ta vare på smil og helse

Få hjelp med stressrelaterte tannhelseproblemer 

– Det er viktig å merke seg at nevnte symptomer ikke nødvendigvis er eksklusive for stress, og det er viktig å konsultere en tannlege for en nøyaktig diagnose og behandling. Tannlegen vil kunne vurdere pasientens symptomer, utføre en grundig undersøkelse og gi råd om riktig behandling for å forbedre tannhelsen, sier Eide-gast. 

Noen ganger er imidlertid stress-utfordringene større enn hva tannlegen kan hjelpe til med. 

– I tilfeller der pasientens stressnivå er betydelig, kan det være hensiktsmessig å samarbeide med annet helsepersonell som psykologer eller terapeuter for å gi pasienten ytterligere støtte og hjelp til å håndtere stresset, avslutter hun. 

Er du bekymret fortannhelsen din? Eller er det lenge siden du tok en rutinekontroll? Bestill en tannundersøkelse her.

Hos Oris Dental er vi opptatt av at du som kunde og pasient alltid skal oppleve å bli hørt og ivaretatt, og erfare at tannbehandlingen foregår på dine premisser.