KJØP OMEGA 3 FRA FRIIDA SHOPPEN

Hvordan oppnå bedre hormonbalanse med mental trening

Tekst: Anniken Binz Hormonbalanse er et begrep i vinden om dagen, og det er ikke uten grunn. Vi lever i en tidsalder der mange av oss har en livsstil som lett fører til ubalanse i hormonsystemet vårt.  Hormonene våre er signalstoffer som styrer de fleste prosesser i kroppen. Det er essensielt for helsen, energien, livskvaliteten, […]

Hvordan oppnå bedre hormonbalanse med mental trening

Tekst: Anniken Binz

Hormonbalanse er et begrep i vinden om dagen, og det er ikke uten grunn. Vi lever i en tidsalder der mange av oss har en livsstil som lett fører til ubalanse i hormonsystemet vårt. 

Hormonene våre er signalstoffer som styrer de fleste prosesser i kroppen. Det er essensielt for helsen, energien, livskvaliteten, humøret og prestasjonene våre at at vi har balanse mellom de ulike hormonene så de får gjort jobben sin. 

Ubalanse i hormonsystemet kan føre til et utallig antall lidelser som blant annet søvnproblemer, vektproblemer, hudproblemer, smerter, fordøyelsesproblemer, diabetes, stoffskifteproblemer, nedsatt fruktbarhet og sexlyst, utmattelse, irritasjon, nervøsitet, depresjon, angst og andre mental utfordringer… Ja, jeg tror du skjønner tegningen. Ubalanse i hormonsystemet vårt er ikke noe vi har på ønskelisten. Likevel viser realiteten at mange sliter med nettopp dette. 

Årsaken til det er sammensatt, og handler mye om vår vestlige livsstil. Prosessert mat med tilsetningsstoffer og sprøytemidler, medisinbruk, hormonforstyrrende stoffer i kosmetikk, plast, maling, klær, møbler, samt søvnmangel og stress. Dette kan kjennes litt overveldende ut, og bare tanken på at så mye i vår verden påvirker hormonbalansen negativt som igjen medfører så mye sykdom, og plager kan sette i gang mye stress. Men veien til endring er å holde fokuset på ett steg av gangen, og ikke alle stegene vi må ta for å komme til et ønsket mål. Vi kan ikke få til alt samtidig, og det å prøve på det det vil stjele motivasjonen fra enhver, og kun sette i gang stressresponsen. Det å starte med en ting og holde søkelyset på det, er veien til å bygge mestring og få til endring. 

Steg 1 – ytre stress 

Vi har alle hørt det mange ganger, at for mye stress er ikke bra for oss. Men veldig få skjønner virkelig konsekvensen av hva stress gjør med kroppen og psyken vår. Det å sette hormonbalansen ut av spill er en av dem. Når vi snakker om stress tenker vi som oftest på to-do listen vår og hamsterhjulet de fleste sitter fast i. Det at vi løper fra det ene til det andre, og gjerne har en følelse av dårlig tid som preger hele dagen. Det er klart dette med å være på, ha liten tid, og en full liste bidrar til stress. Hjernen vår prøver hele tiden å ha oversikt, fordi den vil holde oss trygg. Husk, hjernen kjører på gamle program som var nyttige for oss da vi levde på savannen. Har man ikke oversikt over mulige farer i omgivelsene må man være på vakt. Det tror hvert fall hjernen. Derfor vil det å ha mange ting å forholde seg til ofte føre til at vi ikke klarer å ha oversikt, og så vil stressresponsen kicke inn, bare i tilfelle det er noe der som er farlig. Steg 1 til å redusere stress for å få en bedre hormonbalanse er å redusere ambisjonsnivået til et nivå vi kan takle. Og ja, gjennom mental trening og gode rutiner kan vi trene oss opp til å bli mer robuste og få til mer uten å gå i stress, men det får vi gå igjennom en annen gang. Stress handler nemlig om hvordan vi ser på tingene, og det bestemmer vi i stor grad over selv. Men som sagt, er det for mye på agendaen, vil lett stressresponsen slås på, og da vil vi begynne å se svartere på livet, og som du vil se under er det lite heldig for hormonbalansen. 

Steg 2 – Indre stress

I tillegg til det mer åpenbare steget vi trenger å ta med å rydde opp i omgivelsene, de ytre faktorene som skaper stress, så er det viktigste vi gjør å rydde opp på innsiden. Alt vi tenker og sier har nemlig en effekt på oss. Nevrologisk sett skiller ikke hjernen på om noe skjer på ekte eller du kun tenker på det. Den trenger å følge med på omgivelsene så du er klar til å takle en eventuelt farlig situasjon og siden vi mennesker har den fantastiske evnen til å forutse, planlegge og vurdere, så må hjernen ta alt dette på alvor, dvs. tilstanden i kroppen din forandrer seg etter hva du tenker. Har du tanker om at du er trygg, og i ro, så vil kroppen din også være det. Har du tanker som går på at du har lite tid, mye å gjøre, irritasjon, frustrasjon, bekymring, overtenking, dårlig samvittighet, kritikk av deg selv osv., så vil disse oppfattes som en trussel og stressresponsen settes i gang. Forskning viser at tankene våre har en direkte effekt på stressnivået og immunsystemet vårt. Gode konstruktive tanker styrker immunforsvaret, og negative tanker svekker det.

Det indre skjulte stresset bidrar til at stressresponsen vår aktiveres, og for mange av oss er dette den tilstanden vi er i store deler av tiden. Det er klart det er mange årsaker til slikt emosjonelt stress, og for noen handler det om å gå i terapi og jobbe med gamle traumer for å overkomme dette. Men for de fleste andre handler det om å bli bevisst på hva vi tenker på. Hjernen har en tendens til å fokusere på det negative (igjen kun for å beskytte oss), men nå som du vet at dette stjeler energien din, reduserer immunsystemet og bidrar til ubalanse i hormonsystemet ditt, er du kanskje klar for å endre på det?

Hva kan du gjøre?

Husk ingen er perfekte, og vi kan ikke fikse alt på en gang. Men hvert lille steg du tar bidrar til å skape en positiv endring. Ha fokus på det, så vil dette være med på å skape de gode tankene og følelsene som bidrar til å stoppe stresstilstanden. 

Kartlegg noen av de u-konstruktive tankene du har gjennom dagen, og skriv ned en av disse som du ønsker å utfordre. Spør deg selv hvordan denne tanken får deg til å føle deg. Finn deretter en alternativ tanke du kan tenke i stedet, og skriv så ned hvordan den nye tanken får deg til å føle deg. Kjenn på den gode effekten den har. 

For eksempel:  

“Jeg har så dårlig tid” kan blir til “Jeg velger selv ha jeg bruker tiden min på”

“Sjefen min irriterer meg” kan bli til “Jeg velger selv hvordan andre påvirker meg”

“Det blir en dårlig dag fordi jeg forsov meg” kan bli til “Jeg bestemmer selv hvordan dagen blir”

“Jeg ser ut som et takras” kan bli til “Jeg er fornøyd med smilet mitt”

Vi har makt i vårt eget liv til å bestemme hvordan vi skal forholde oss til verden og makt til å bestemme hvordan vi vil føle oss. Det du velger påvirker hvordan du og hormonene dine har det. Hva velger du?

artikler du kanskje vil like