KJØP OMEGA 3 FRA FRIIDA SHOPPEN

Hvordan sette hårete mål, og ha mot til å gå for dem

Tekst: Anniken Binz Vi mennesker er skapt for å drømme, sette oss mål, og bevege oss mot de. Det gir oss en følelse av mening, og skaper energi og motivasjon i hverdagen. Uten drømmer eller mål vi kan strekke oss mot er det faktisk vanskelig å være tilfreds i livet. Husk at rent evolusjonsmessig er […]

Hvordan sette hårete mål, og ha mot til å gå for dem

Tekst: Anniken Binz

Vi mennesker er skapt for å drømme, sette oss mål, og bevege oss mot de. Det gir oss en følelse av mening, og skaper energi og motivasjon i hverdagen. Uten drømmer eller mål vi kan strekke oss mot er det faktisk vanskelig å være tilfreds i livet. Husk at rent evolusjonsmessig er vi mennesker programmert til å utvikle oss og forbedre tilværelsen, dette var viktig for vår overlevelse for millioner av år siden, og i dag gir det oss fortsatt en følelse av belønning i form av blant annet dopamin.  

Men hvis mål og drømmer er så viktig for vår mentale overlevelse, hvorfor er det så mange som holder igjen fra å sette seg mål? Hva er hemmeligheten til de som faktisk setter seg hårete mål og går for dem? Hvilke magiske evner har de som vanlige mennesker ikke har? Vel, det er langt fra magi, det handler om tankesett og verktøy, og dette er tilgjengelig for alle. 

Vi har drømmer og behov om tilhørighet

Alle mennesker har drømmer, men hos noen slukkes drømmene og troen på oss selv i møte med verden. Du skjønner det, vi mennesker har et viktig behov som trumfer alle andre behov, det er å ha tilhørighet til flokken vår. For noen millioner av år siden var det livsviktig for oss å være en del av et samfunn for å sikre vår overlevelse. Hjernen vår er derfor programmert til å sørge for at vi opprettholder tilhørighet fordi den tror vi trenger det for å overleve. Dermed frykter hjernen alt som minner om at vi kan miste tilhørighet. 

Hva har det med drømmer å gjøre?

Det har alt å gjøre. Vi mennesker går en lang vei for å «please» andre, leve opp til samfunnets forventninger og være perfekte. Den ubevisste slutningen er: om jeg gjør som andre forventer vil jeg bli godtatt og dermed vil jeg kunne ha tilhørighet til flokken. Resultatet av dette er at vi legger lokk på egne følelser, behov og drømmer for å være den vi tror andre vil vi skal være. 

Disse ubevisste drivkreftene er også med på å skape frykt for hva andre tenker, frykt for at vi ikke er bra nok, frykt for at vi ikke skal klare det vi eventuelt setter oss som mål… og dette dreper selv de beste drømmer.  

Hvordan kan vi overkomme frykten, hente opp de drømmene vi har begravd og tørre å gå vår egen vei? Tja, det er klart det er en prosess og tar tid å snu, men du kommer ingen vei om du ikke starter ett sted.

Her er 5 tips som vil få deg i gang, og hjelpe deg til å kjenne at dette er noe som du også kan mestre: 

1 – Start med slutten 

Finn frem penn og papir. Forestill deg at du er 80 år gammel og ser tilbake på livet.  

Fullfør setningene: 

Jeg brukte alt for mye tid på å bekymre meg om ….. 

Jeg brukte for lite tid på ting som… 

Hvis jeg kunne reise tilbake i tid, så ville jeg gjort …. annerledes fra og med i dag 

Husk, du lever kun nå. Du har fått dette fine livet i gave. Hvordan vil du det skal være?  

Svarene dine vil gi deg en viktig pekepinn på hva du egentlig vil fylle livet ditt med, hva som er viktig for deg, og hva som vil gjøre at du er tilfreds med livet når du en gang fyller 80.  

Jo mer du prioriterer de tingene som er viktig for deg – jo bedre vil livet ditt være.  

Etter du har gjort denne øvelsen vil du begynne å reflektere mer over livet ditt, og det er første steget til endring. 

2 – Våg å drømme 

Nå som du vet mer om hva som egentlig gjør deg glad og hva som vil gi livet ditt mer mening, motivasjon og glede er det på tide å se på hvilke muligheter dette gir deg!  

Finn frem penn og papir og skriv: 

Hvis det ikke fantes noen hindringer, hvis tid, energi, penger og frykt ikke var noe hinder,  

så ville jeg fylt dagene mine med ….. og livet mitt skulle sett sånn ut …… (beskriv drømmelivet ditt) 

Det starter med å få kontakt med drømmene dine, og jo mer du slipper de til, jo mer vil de være med på å skape virkeligheten din. 

3- Bli den du vil være 

Hva er en av de største feilene vi gjør når vi skal få til endring? Vi fokuserer på de tingene vi skal gjøre, i stedet for å endre på den vi er, nemlig hva vi tenker om oss selv. 

Husk, det du tenker og tror om deg selv setter alle føringene for hvordan livet ditt blir. Hvis du tenker at du aldri klarer å fullføre noe, så vil det bli en selvoppfyllende profeti. Hvis du ser deg selv som en person som aldri når langt, så vil du forbli den personen. 

Hvis du derimot ser deg selv som den personen som når målene sine og lever ut drømmene…. ja, da vil du være den personen og få til de tingene. 

Finn frem penn og papir: 

Tenk på det livet du drømmer om. Hvem må du være for å ha det sånn?  

Fyll inn ordene etter Jeg er ……. 

Lag dette til en liste som du henger opp og ser på hver dag 

4- Fjern begrensingene 

Gjennom de siste øvelsene har du sikkert hatt masse innvendinger til deg selv. Du har sikkert tenkt: «Nei, det går ikke for meg fordi…..» 

Finn frem penn og papir og skriv ned alle innvendingene dine, dvs. årsakene til at du mener dette ikke funker for deg. Vurder så hver og en innvending og spør deg selv «Hvordan vet jeg at dette er sant?» Spør så: «Hvordan kan jeg tenke annerledes, og endre denne tanken slik at jeg skaper en mulighet istedenfor en begrensing?» Husk det finnes alltid alternative løsninger. 

Vi setter alle begrensinger, det er normalt og er kun for å beskytte oss mot å feile. Når du ser dette ser du også at det er du selv som bestemmer hva som er mulig eller ikke i ditt liv. 

5- Bygg opp din egen tro på deg selv 

Den største feilen vi gjør når vi jobber mot et mål er å ødelegge motivasjonen hver gang vi ikke holder oss til planen. Livet skjer, og vi vil ikke alltid gjøre som planlagt. Det betyr ikke at vi har feilet. Når vi dømmer, kritiserer oss selv og henger oss opp i feiling, ødelegger vi all tro, håp, selvtillit og motivasjon og resultatet blir ofte at vi dropper ut på vei til målet. Ved å adoptere læresetningen «Det finnes ingen feil, bare læring» kan vi ha det gøy i prosessen og glede er en følelse hjernen din elsker, den vil automatisk styre deg mot det. Og dermed også mot målet ditt.  

Husk:  

Ingen kommer til å gi deg tillatelse til å gå for drømmen din – det er du som gir den til deg selv 

For å lære mer om hvordan du setter mål du faktisk kan nå: 

Sjekk ut episode 7 av podcasten Level Up – https://podcasts.apple.com/no/podcast/level-up-med-anniken-binz/id1542603590?i=1000503857830 

Her kan du laste ned en gratis sjekkliste for å sette mål du faktisk når: Last ned

Ellers finner du Anniken på Instagram til daglig som @annikenbinz 

artikler du kanskje vil like