KJØP OMEGA 3 FRA FRIIDA SHOPPEN

Jeg logget syklusen min i ett år – dette lærte jeg

Tekst: Tone Ollestad For ett drøyt år siden innså jeg at jeg nesten ikke kunne noe om min egen kropp. Jeg forstod aldri hvorfor jeg enkelte dager kun ville ligge på sofaen, mens andre dager bare måtte jeg ut på byen. Og hvorfor kom mensen alltid når jeg ikke var forberedt? Det skulle jeg endre […]

Jeg logget syklusen min i ett år – dette lærte jeg

Tekst: Tone Ollestad

For ett drøyt år siden innså jeg at jeg nesten ikke kunne noe om min egen kropp. Jeg forstod aldri hvorfor jeg enkelte dager kun ville ligge på sofaen, mens andre dager bare måtte jeg ut på byen. Og hvorfor kom mensen alltid når jeg ikke var forberedt?

Det skulle jeg endre på, og jeg bestemte meg for å logge syklusen min i ett år.

Hver dag skrev jeg ned kroppstemperatur, energinivå, humør og kroppslige observasjoner som smerter, ømme bryster o.l.

Nå kjenner jeg kroppen min og meg selv bedre enn jeg trodde var mulig.

Den kvinnelige hormonsyklusen følger et fast mønster, og er dermed ganske forutsigbar. Etter bare noen måneder med logging, skjønte jeg at det var jammen jeg også.

Her er den kvinnelige hormonsyklusen:

Dette faste mønsteret går kvinner gjennom hver måned.

Follikkelfasen varer fra første dag med mensen til eggløsning, og domineres av østrogen.
Lutealfasen varer fra eggløsning til siste dag før mensen, og domineres av progesteron.

Østrogen, progesteron og testosteron påvirker kropp og psyke forskjellig. Vet du hvordan, er det mye lettere å navigere og planlegge hverdagen.

Østrogen er instrumentell i å gjøre kroppen klar til å bli gravid ved å bl.a å gi selvtillit, motivere til sex og gjøre deg mer produktiv. Du får mer energi, er mer sosial og vil ut å utforske. Du vet de gangene du får lyst til å pynte deg uten grunn? Østrogen.

Testosteron gir økt aktivitet, øker libidoen og kan føre til noen ekstra bra treningsøkter. Du vet når du bare har skikkelig lyst til å få deg noe? Testosteron.

Progesteron er det samme hormonet som skilles ut ved graviditet, og kalles ofte «the nesting hormone». Det gjør deg sultnere og du kan sovne lettere. I motsetning til østrogen som gjør at du vil ut og utforske, får progesteron deg til å trekke deg tilbake og hvile. Du vet de kveldene du vil helst ligge på sofaen alene hjemme? Progesteron.

Progesteron får du kun ved å ha eggløsning. Ingen eggløsning = ingen progesteron*.

Egget som slippes under eggløsning, ligger i en follikkel (en slags blære). Når blæra sprekker, gjør den seg om til noe som heter corpus luteum, også kalt det gule legemet, som produserer progesteronet.

Progesteron øker kroppstemperaturen med opp til 0,5 grad! Ved daglig temperaturmåling kan man dermed se når man har hatt eggløsning:

OBS! Temperaturmåling kan kun bekrefte at du har hatt eggløsning, den kan ikke forutse den.

Corpus luteum kan kun leve i ca. to uker. 14 dager etter eggløsning vil dermed temperaturen synke, og du vil få mensen. Skulle du derimot være gravid, vil temperaturen fortsatt holde seg høy. Har du høyere temperatur i mer enn 16 dager, kan det bety graviditet.

Mot slutten av syklusen synker både østrogen- og progesteronnivået, og menstruasjonen settes i gang. Så er det på an igjen.

Mensen blir ofte sett på som en kjip ting vi kvinner bare er nødt til å leve med. For meg har det gått fra å være et irritasjonsmoment til noe jeg (tro det eller ei) gleder meg til. Nå er det en månedlig oppdatering på hvordan det står til med helsa mi:

Spotting før mensen?  Tegn på lavt progesteronnivå.
Veldig stor blødning? Tegn på en ubalanse mellom østrogen- og progesteronnivået. 
Brun mens? Blodet bruker så lang tid på komme ut at det oksideres.

Til tross for at man får høre at «alt er normalt», så betyr det ikke at alt er ønskelig. Det er mye snakk om å balansere hormonene sine om dagen, og skal man kunne gjøre det, må man først ta seg tid til å observere hvor ubalansen er. Logging er et ypperlig verktøy for dette.

Jeg logget syklusen min i ett år - dette lærte jeg - FRIIDA

Loggingen har endret meg – til det bedre

Årsaken til at jeg fikk sammenbrudd før mensen hver syklus, var fordi jeg i lutealfasen levde som om jeg hadde like mye energi som i follikkelfasen. Da jeg begynte å respektere hvor jeg var i syklus, tok jeg meg pauser i stedet for å gå på konstant høygir. Dette har ført til betydelig færre sammenbrudd, og PMS-gråtingen er nå historie.

Syklus er en faktor når jeg legger planer for fremtiden. Ikke bare for å unngå å ha mensen på romantiske helgeturer, men for å gi meg selv tid til å hvile når jeg vet kroppen trenger det.

Å kjenne min egen syklus har gitt en bedre forståelse av meg selv og hva jeg går gjennom hver måned. Det er tidenes «life hack» og har hjulpet meg med å prioritere mine behov og meg selv, slik at jeg ikke alltid havner på sisteplass.

Jeg anbefaler alle kvinner å bli kjent med kroppen sin.

Det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke gjorde det tidligere.

Referanser:

https://sml.snl.no/progesteron

Hendrickson-Jack (2019). The fifth vital sign. Fertility Friday publishing

Hill, M. (2019). Period power. London: Green Tree

Hill, S. E. (2019). How the pill changes everything. London: Orion Spring

artikler du kanskje vil like