KJØP OMEGA 3 FRA FRIIDA SHOPPEN

Hvorfor er overgangsalder stigmatisert?

Tekst: Mari Ellingsen Chammas | Overgangsalder er en av de tingene alle kvinner vet vil komme til slutt, men som mange ikke ønsker å tenke så mye på – som innlevering av selvangivelsen eller å rotfylle en tann. Hetetokter, humørsvingninger, vaginal tørrhet og andre ikke så morsomme symptomer kommer ofte sammen med “forandringen”, så det […]

Hvorfor er overgangsalder stigmatisert?

Tekst: Mari Ellingsen Chammas |

Overgangsalder er en av de tingene alle kvinner vet vil komme til slutt, men som mange ikke ønsker å tenke så mye på – som innlevering av selvangivelsen eller å rotfylle en tann. Hetetokter, humørsvingninger, vaginal tørrhet og andre ikke så morsomme symptomer kommer ofte sammen med “forandringen”, så det er forståelig. Men kunnskap er makt, og jo mer du vet, jo lettere er det å forberede seg og bidra til å gjøre prosessen lettere. 

La oss snu en midtlivskrise til en renessanse midt i livet. 

I løpet av de neste årene vil en milliard kvinner være i overgangsalderen og 500 000 kvinner vil være eldre enn 100 år!   

Jeg ønsker å bidra til at kvinner forstår overgangsalderen, og til og med kan se den som en mulighet. En mulighet til å oppsummere hvordan livet er, hvordan du har det i livet.  Er det noe du vil endre på? Hva gir deg glede? Hva sliter deg ut? Det er lov å sette dine egne behov først. Å ta vare på deg selv og pleie deg selv som om du var din aller beste venn er noe av det mest fornuftige du kan gjøre. Legens anbefaling!  

Plagene starter ofte flere år før du mister menstruasjonen, den perioden heter perimenopause. Menopause betyr slutt på menstruasjon og gjennomsnittsalder er 52 år i Norge. Mange har plager i årene etter at menstruasjonen er stoppet opp også. Foreløpig er det kun to symptomer på overgangsalder som anerkjennes som medisinske: hetetokter og vaginal tørrhet. Men det er beskrevet minst 32 andre vanlige plager, som vi først nå begynner å snakke om: humørsvingninger, nattesvette, angst, raseri, hjernetåke, søvnløshet, matallergier, oppblåsthet, brennende følelse i munnen, hjertebank, muskel- og leddsmerter, urinveisplager, for å nevne noen. Det er tøft å være selvsikker når du svetter gjennom klærne, ikke kan sove, går opp i vekt, gråter konstant, raser i det uendelige og ikke lenger husker substantiver. Substantiver? Ja, substantiver. Du kan beskrive tingen med alle mulige adjektiv: den er liten, rund og blå for eksempel, men selve ordet er plutselig forsvunnet fra hodet. Dette er vanlig, og det betyr ikke at du hverken holder på å bli gal eller dement.  

Hvorfor vekt og pulstrening er så viktig

Apropos demens, kvinners hjerne eldes annerledes enn mannens. To av tre som rammes av Alzheimers sykdom er kvinner. Nå viser studier at dette kan ha sammenheng med blant annet reduksjon i hormoner, og da spesielt østrogen. Her forskes det fortsatt mye, og med tiden kommer det kanskje nye retningslinjer med tanke på å forebygge Alzheimers sykdom. Foreløpig er det kost og trening som gjelder. Spesielt middelhavskost er fordelaktig for kvinner, da det er rikt på blant annet vitaminer, omega-3, antioksidanter, og er beskrevet som anti-inflammatorisk. I tillegg er det å få opp pulsen svært viktig for å bevare en kropp i god fysisk og psykisk form. Vekttrening bidrar til å forebygge beinskjørhet og muskeltap. Pulstrening (jogging, powerwalk, sykling) bidrar til god hjerte- og lungehelse. Begge deler frigjør hormoner av glede! 

En stigmatisering forbundet med aldring

Jeg tror overgangsalder er stigmatisert fordi det er forbundet med å være inngangsporten til aldring. Kulturen vår fortsetter å tillate kvinner å tro at alder kommer med en verdivurdering: ung = god; gammel = dårlig.  

Ingen kvinner burde skamme seg over å komme i overgangsalderen. Den eneste måten å øke aksept og entusiasme rundt overgangsalderen er å snakke om den. Å ikke diskutere denne helt naturlige overgangen er bare ikke… naturlig. Å ikke diskutere overgangsalder hjelper ingen, tjener ingen, forbereder ingen.  

Det er viktig å vite at det finnes god hjelp mot plager i overgangsalderen, og det aller beste er å erstatte de fallende hormonene, med nettopp hormoner, ofte forkortet  HRT/MHT (hormone replacement therapy/menopause hormone therapy). I starten, perioden som kalles perimenopause, svinger hormonene veldig, og det er når østrogenet er lavt at mange får plagsomme symptomer. Testosteronproduksjonen faller også og noen kvinner får lite energi, motivasjon, redusert konsentrasjon og lite sexlyst.  Spesialister i overgangsalder anbefaler å bruke regulerte kropps-identiske hormoner (ikke bio-identiske) laget av rotgrønnsaken yams. For de fleste oppveier fordelene ved å ta HRT enhver risiko. Man kan fint bruke hormoner livslangt, det er ikke lenger strenge anbefalinger om max 5 år behandling.  

Avsluttende ord og oppklaring

Så en viktig oppklaring: Østrogen gir ikke brystkreft, men kan bidra til økt vekst dersom det allerede eksisterer en svulst. Studier viser at kvinner som har fjernet livmoren, og som da kun trenger østrogen, har lavere risiko for brystkreft. Østrogen beskytter mot beinskjørhet, muskeltap, diabetes, overvekt, tykktarmskreft, og sannsynligvis demens. Kvinner med bevart livmor må bruke progesteron i tillegg, for å beskytte livmorslimhinnen. Gammeldags progesteron (medroksyprogesteron), ga en liten økning i brystkreft. Ny progesteron (mikronisert progesteron) har i studier ikke vist økt risiko for brystkreft de 5 første årene. Det som gir økt risiko for brystkreft er overvekt, røyking, høyt alkoholforbruk og inaktivitet.  

Nå håper jeg du vet litt mer om overgangsalderen, for det er jo slik at dersom du ikke vet hva som kommer, kan det treffe deg hardt og brutalt. Jo mer du vet, jo bedre forberedt er du. 

artikler du kanskje vil like