Endometriose? Syv tips til bedre helse og mindre smerte!

Tekst: Guri Majak Endometriose er en kronisk inflammatorisk tilstand som rammer så mange som en av ti kvinner. Visste du at sykdommen i tillegg til å gi lokale symptomer der endometriosevevet sitter som smerter ved menstruasjon, samleie, avføring og vannlating -også kan påvirke hele kroppen i form av utmattelse, endret fordøyelse og hodepine?  Smerten forårsaket av […]

Endometriose? Syv tips til bedre helse og mindre smerte!

Tekst: Guri Majak

Endometriose er en kronisk inflammatorisk tilstand som rammer så mange som en av ti kvinner. Visste du at sykdommen i tillegg til å gi lokale symptomer der endometriosevevet sitter som smerter ved menstruasjon, samleie, avføring og vannlating -også kan påvirke hele kroppen i form av utmattelse, endret fordøyelse og hodepine? 
 
Smerten forårsaket av endometriose er kompleks! Selv når endometriose-lesjoner er helt fjernet ved kirurgi opplever rundt 1/3 å fortsatt ha smerter. Inflammasjonen (betennelsen) sykdommen skaper gir endrede smertebaner, som igjen gjør hjernen sårbar for alle signaler fra området endometriosen har vært. Normal tarmbevegelse, vannlating og full blære kan på denne måten fint oppfattes som smertefullt. Dette betyr at det for mange er en bred tilnærming som skal til for å oppnå varig bedring, helt uavhengig av om man venter på behandling, er ferdig behandlet eller under behandling. 

Her deler jeg 7 enkle tips til deg som er rammet av endometriose:

 

1. Senk inflammasjonen i kroppen gjennom gode sosiale relasjoner og god næring  
 
2. Ensomhet er knyttet til høyere nivåer av flere inflammasjonsmarkører i kroppen. Ha noen som støtter deg med kjærlighet når du har det tungt. Face-time litt der du ikke fikk møtt opp, send en melding til noen som heier på deg tilbake 
 
3. Hvis du var ansvarlig for næringen til en med din sykdom, hva hadde du servert da?  Spis det du elsker, men behandle kroppen som din beste venn. Det er ikke bevist at noe kosthold er bedre enn annet ved endometriose, men har du mye oppblåsthet, vekslende avføring og mageplager – forsøk deg frem med omsorg for kroppen din. Før gjerne dagbok så du får god oversikt over hva som fungerer og ikke.

4. Kjønnshormonet østrogen øker inflammasjonen i endometriosevevet, progesteron demper. To av tre har smertelindring av hormonell regulering, finn preparatet som gir deg maks effekt med minst mulige bivirkninger. Det er MYE å velge mellom, og vi er alle helt unike. Det som passer din venninne, trenger derfor ikke være det beste for deg.

5. Bruk nok smertestillende, og ta det ofte og tidlig. Det er aldri lurt å vente til du MÅ. Vær forberedt, gå høyt ut og kuper det du kan. Prostaglandiner spiller en stor rolle i smerter relatert til inflammasjon, og også endometriose. NSAIDS som ibuprofen, naproxen, acetylsalisylsyre og diklofenak fungerer fint for mange. Noen virker raskt, andre over lengre tid, velg det som passer smertebildet ditt akkurat der og da. Tåler du ikke NSAIDS? Snakk med legen din om du kan forsøke en cox-2 hemmer i stedet. 
 
6. Bruk gjerne lokal behandling som varmeflaske eller forsøk TENS (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation). TENS sender vibrasjoner som rekker raskere frem enn smertesignaler til ryggmargen, og kan rett og slett blokkere smertesignalene fra å nå videre i sentralnervesystemet. 
 
7. Bevegelse er smertedempende. Det kan bety 5 minutter med musikk du liker, en katte-strekk, pusteøvelser eller en kort tur i natur. Ikke legg lista for høyt, litt er mye. Kvinner med endometriose har redusert vagus aktivitet, og å øke denne selv kan hjelpe deg finne balanse. 

  
Husk at du skal leve et liv, ikke vinne en krig. Ta vare på deg selv og husk at hjernens smerteopplevelse kan endres. Beveg deg innimellom ut av komfortsonen, jeg heier på deg!