FRIIDA | Kvinnehelse på nett
Mat for bedre helse og økt livskvalitet!

Mat for bedre helse og økt livskvalitet!

Tekst: Tine Sundfør Foto: Micheile Dot Com | Unsplash

Det er en hårfin balanse mellom sunne, balanserte kostholdsråd og et diettfokus som kan gå ut over livskvalitet, selvbilde og helse. Mat-skam, dietter og skjønnhetstyrani – hver eneste dag utsettes vi for hundrevis av kommersielle og «informative» budskap med ensidig fokus. Du er ikke bra nok hvis du ikke spiser dette, trener slik eller ser slik ut. Et konstant og usunt press knyttet til kropp og utseende kan få alvorlige konsekvenser for vår fysiske og psykiske helse. Glem vidunderkurene og dårlig samvittighet – det gir ikke bedre helse. Det er mulig å kombinere sunnhet, nytelse og matglede! Små endringer gir store helsegevinster – godt nok!

Norske jenter og kvinner har aldri vært så misfornøyde med seg selv og sin egen kropp! Det er vel heller ikke så rart når kvinneidealet spesielt i vestlig kultur, innebærer en fysisk «perfeksjon» som er uoppnåelig for de fleste av oss? Vi vet at et balansert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, moderat inntak av grove kornprodukter, fisk, meieriprodukter, usaltede nøtter og planteoljer og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker, gir mer overskudd, bedre fysisk og mental helse. – Men, de siste årene har dessverre problematiseringen av maten tatt helt overhånd, på bekostning av matgleden. Det kommer stadig nye rensekurer, forbrenningskurer, fastekurer, pulverkurer og andre ”magiske” dietter som hevder at de skal gi lavere vekt, mer overskudd, bedre helse og penere hud. MEN det er bare å beklage….., ”vidunderkurene” virker sjelden i lengden. Både fordi det vitenskapelige grunnlaget er snevert og fordi det rett og slett blir for vanskelig å leve i henhold til slike strenge dietter over tid, i verste fall går det utover livskvalitet og livsglede. Mitt mål er å gi balansert og forskningsbasert informasjon om kosthold. Glem demotiverende dietter med forbigående resultater og jobb heller med å finne et kosthold som du trives med. Dette styrker både helsen og selvfølelsen. Fokuser på det du bør spise mer av og jobb bevisst med å bevare matgleden. Når du blir trygg på dine valg er det lettere å mestre denne balansen.

Enkle og gode tips for en bedre hverdag

  1. Fokuser på det du vil spise mer av! Vær bevisst på det du ønsker spise mer og ikke gå i fellen å tenke for mye på det du ikke skal gjøre. Tanker som; Nå skal jeg kutte sjokolade, kaker, pizza, brus, sukker og så videre blir lett demotiverende og resultatet er ofte at man får mer lyst på denne type mat enn noe gang. Tenk heller på hva du ønsker å spise mer av.
  2. Bevar matgleder. Vi mennesker er skapt for nytelse. God mat og gode måltider er et middel til mange verdifulle opplevelser. Nytelse kan være det kulinariske, altså smaken på maten, men også det sosiale – at man hører til i et fellesskap. Gode måltider er kanskje ikke selve meningen med livet, men gjør det atskillig lettere og mer verdifullt å leve.
  3. Spis grønt.

Noe av det viktigste du gjør for å bedre helsa di er å øke inntaket av grønnsaker. Det er det flere grunner til; daglig inntak av grønnsaker er vist å bedre fordøyelsen, senke kolesterolet, blodtrykket og blodsukkeret og bidrar til å redusere risikoen for hjerte og karsykdom og kreft. Grønnsaker gir dessuten en god metthetsfølelse. Når du spiser en god porsjon grønnsaker som del av måltidet, vil det høye innholdet av fiber bidra til at maten tømmes langsommere fra magesekken og over i tarmen og dette bidrar til økt utskilles av metthetshormoner fra mage-tarm-kanalen som stimulerer hjernen slik at vi føler oss mett lengre. – Og det må smake godt. La deg inspirere til å lage deilige wokker, spennende salater, sødmefylte ovnsbakte grønnsaker, knasende råkostsalater og deilige grønnsakssupper og gryter. Litt mer grønt på tallerkenen er positivt for både kroppen og kloden!

Spis dessert

Dessert-tradisjonen har vært fallende siden 1960-tallet. Det er et tap for det norske kostholdet. Den klassiske hverdagsdesserten som i hovedsak bestod av frukt eller bær, bidrar med masse verdifulle vitaminer og antioksidanter. – Dessuten er en dessert en perfekt litt søt avslutning på middagen. En fruktsalat med litt hakkede mandler eller nøtter og en ss vaniljeyohurt eller vaniljekesam eller en liten smoothie smaker godt og gjør godt.  

Tine Mejlbo Sundfør

Klinisk ernæringsfysiolog, ph.d., forsker, forfatter og formidler. Tine har forsket på overvekt, fedme og hjerte- og karsykdom og har sin doktorgrad fra Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. 

Fagpanelet | FRIIDA.no

Foto: Anita Sælø

DEL MED VENNER