FRIIDA | Kvinnehelse på nett
Hva er du takknemlig for i livet ditt?

Hva er du takknemlig for i livet ditt?

Tekst: Bente Kristiensen | Foto: Unsplash

Har du som vane å kjenne på takknemlighet?  

Mange av oss har en tendens til å fokusere på det som ikke er bra i livene våre – det vi mangler, det vi lengter etter, det som ikke fungerer. Noen higer stadig etter noe mer, og en del lever i en tilstand av misnøye. 

Når vi velger takknemlighet (ja, det er et valg) så fører det oppmerksomheten vår over på det som er bra i livene våre, og det kan hjelpe oss å redusere misnøye og det å hele tiden ville ha noe mer. Takknemlighet gjør oss bevisst på det som er rett foran oss sånn at vi ikke lengre tar disse tingene for gitt. 

Tenk på… 

Tenk for eksempel på hvilket mirakel det er å ha øyne du kan åpne og se verden med. Tenk på alt det utrolige du kan se og utforske med øynene dine. 

Hvis du har ører du kan høre med, hvor fantastisk er ikke det? Da kan du høre lyder som bølger, musikk, stemmen til en du er glad i eller lyden av en bil som tuter for å fortelle deg at du må passe deg. Kan du kjenne på takknemlighet for dette? 

Tenk så heldig du er hvis du har mat i kjøleskapet og kan spise deg mett hver dag. Mange mennesker i verden har ikke kjøleskap eller mulighet til å spise seg mette hver dag. Mange legger seg sultne.  

Tenk så heldige vi er i dette landet som har rent vann vi kan drikke rett fra springen. Vi kan ta oss en varm dusj, vi kan vaske klærne våre, vi kan spyle ned med vann i toalettet, vi kan vanne plenen, vi kan bade i sjøen. Kan du kjenne på takknemlighet i forhold til dette? 

Tenk så heldige vi er som lever i et land med fred. Mange mennesker i verden lever i konstant frykt fordi de lever i land hvor det er krig. 

Kanskje er du så heldig at du skal på ferie i sommer? Kanskje er du så heldig at du har gode venner og familie rundt deg? Kanskje er du så heldig at du har to ben som tar deg dit du vil? 
 

Forskning 

Forskning viser at det å fokusere på takknemlighet kan ha mange positive effekter på livene våre. Det kan blant annet påvirke positivt på søvn, stress, immunsystemet, relasjonene våre og på angst og depresjon. Det kan føre til at vi blir mer tilfredse og at vi tar bedre vare på oss selv. Det kan også hjelpe på vår resiliens, altså vår motstandsdyktighet. Når livet butter imot, kan takknemlighet hjelpe oss å komme oss igjennom tunge stunder.  

Vi må øve 

Dessverre så er ikke takknemlighet noe som bare skjer. Det er noe vi må øve på daglig. Gjør det til en vane å stoppe opp gjennom dagen og kjenne etter hva du er takknemlig for. Husk at det er ditt valg om du ønsker å ha fokus på takknemlighet eller ikke. Det krever også bevissthet – for vi må være bevisste for å legge merke til alle de små og store miraklene i livene våre.  

En fin øvelse for å trene opp takknemlighet er å reflektere over 3 ting du er takknemlig for når du ligger i sengen om kvelden. Da får du også en fin avslutning på dagen. Se om du kan beskrive for deg selv hvordan du kjenner på takknemlighet og hvorfor du kjenner på takknemlighet i forhold til det du velger. For eksempel istedenfor å bare si «Jeg er takknemlig for min søster» kan du si «Jeg er takknemlig for at jeg har en fantastisk søster som alltid stiller opp for meg og som jeg vet at alltid vil være der for meg om jeg trenger henne. Det gjør at jeg kjenner på en indre trygghet». Dette vil være mye mer virkningsfullt og det gjør at du kan leve deg mer inn i takknemligheten – virkelig kjenne på den.  

Så hva er du takknemlig for i livet ditt? 

PS – Hvis du har lyst til å lytte til en takknemlighetsmeditasjon jeg har laget kan du klikke på denne linken: https://open.spotify.com/episode/4zheoO8ebP0MKCKZV64GTk… 

Bente Kristensen

NLP-coach og instruktør i mindfulness

Fagpanelet | FRIIDA.no

Foto: Privat

DEL MED VENNER